Elektrische auto’s zijn de toekomst van de auto-industrie. Dat is althans de indruk die de instellingen van de Europese Unie en haar politici die van plan zijn de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor te verbieden, willen wekken. Door alleen electrische auto’s toegang te verlenen tot het centrum van bepaalde steden willen ze automobilisten aanmoedigen om auto’s met verbrandingsmotoren achter zich te laten en over te stappen op elektrische auto’s. Het nobele doel is het verbeteren van het milieu. Maar is dit echt zo?
Euro NCAP, een testorganisatie voor autoveiligheid, heeft een nieuw onderzoeksprogramma geïntroduceerd voor de efficiëntie en vervuiling van auto-energiecentrales, Green NCAP, dat zal kijken naar hoe een bepaalde auto bijdraagt aan milieuvervuiling en hoe efficiënt de motoren werken. En tot verbazing van ons en de Brusselse bureaucraten ontdekten de medewerkers van de onafhankelijke organisatie dat de verbrandingsmotor niet verouderd is en dat elektrische auto’s niet zo’n duidelijk voordeel hebben.
De auto’s in de Green NCAP-studie werden beoordeeld in twee categorieën: de Clean Air Index en de Energy Efficiency Index, maar wat betekenen ze?
In de categorie Clean Air Index worden auto’s beoordeeld op hun vervuiling. In eerste instantie moet elke auto vijf tests doorstaan in een speciaal laboratorium dat de uitstoot in verschillende scenario’s meet. De initiatiefnemers van het onderzoek testen de auto vervolgens op de openbare weg en kijken hoe de verkregen data verschillen tussen een afgesloten laboratorium en een openbare weg.
Ondertussen worden auto’s in de categorie Energie-efficiëntie-index beoordeeld op basis van verschillende criteria. De auteurs van het onderzoek meten niet alleen hoeveel brandstof de motoren van auto’s verbruiken. Ze houden rekening met andere factoren. Bijvoorbeeld transmissieverlies, aerodynamische weerstand, wrijvingscoëfficiënt van de band. Deze indicator geeft niet alleen de efficiëntie van de motor aan, maar omvat ook veel meer factoren die resulteren in een zo laag mogelijk energieverbruik om de auto te laten rijden.
Dus laten we nu verder gaan met het meest interessante deel – de resultaten. Voor het eerst in het Green NCAP-onderzoek presteerde de Nissan Leaf het beste. Hij scoorde 10 punten in de categorie Clean Air Index en 8,5 punten in de categorie Energy Efficiency Index 0. Hetzelfde resultaat werd opgetekend door de elektrische auto’s van Hyundai Ioniq en BMW i3.
Ondertussen bleken de auto’s met verbrandingsmotoren niet slechter te presteren. De Opel Corsa scoorde met een cilinderinhoud van 1 liter 9 punten in de Clean Air Index en 6 punten in de Energy Efficiency Index.
De dieselmotor van de C-klasse, met vierwielaandrijving, kreeg een maximale beoordeling van 10 punten in de categorie Clean Air Index, wat betekent dat de score op vervuilingsniveau niet lager is dan dat van elektrische auto’s. Ondertussen presteerde het slechter in de categorie Energie-efficiëntie-index, met een score van 5,3 punten.
Audi A4 Avant, Renault Scenic, BMW X1, Volkswagen Up GTI en Mercedes A-Klasse scoorden ook hoog in de categorie Clean Air Index.
De studie van Euro NCAP heeft alleen maar bevestigd dat het idee van de bureaucraten van de Europese Unie om iedereen op elektrische auto’s over te laten stappen niet helemaal juist is. En dit werd door niemand bevestigd, maar door professionals die in het aangrenzende kantoor zaten.
Voor wie kennis wil maken met de testmethodiek, raden we aan de website www.greenncap.com te bezoeken .