De “vertraging” van de nieuwe generatie Volkswagen – Audi motoren.

 

Veel automobilisten die nieuwe of recent gefabriceerde Audi-auto’s met 50TDI -diesel- of benzinemotoren ( met een cilinderinhoud van drie liter) kopen, klagen dat de motor onvoldoende reageert op de handelingen van de bestuurder. De belangrijkste modellen met de bovenstaande 50TDI- motoren: Audi A6, Audi A7, Audi A8, Audi Q5, Audi Q7, Audi Q8. Ook eigenaren van Volkswagen Touareg en andere modellen met iets andere drieliter dieselmotoren van na 2018 klagen vaak over problemen. Er zijn ook 2.0 TDI-motoren geproduceerd in 2019 die een soortgelijk probleem hebben. Het probleem valt het beste te omschrijven als vertraging in de reactie op het gaspedaal.

De toch al ‘bekende vertraging van twee seconden’, dat wil zeggen de pauze tussen het gas geven en het starten van de daadwerkelijke acceleratie, is vaak zo groot dat dergelijk motorgedrag in sommige situaties niet alleen bij veel chauffeurs tot ontevredenheid leidt, maar ook het risico op ongevallen door onvoorspelbaar motorgedrag verhoogt. Deze vertraging op het gaspedaal in de motoren is echt vervelend en gevaarlijk. Het grootste probleem doet zich voor in het toerengebied tussen de 1000-2000RPM.

 

Waar komt deze “vertraging” vandaan?

De nieuwe emissie eisen voor Euro 6 verbrandingsmotoren en het nieuwe WLTP – certificatiesysteem ( wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen, we zullen ze later nader bekijken) hebben geleid tot een wijziging in het motormanagment van deze motoren die na medio 2018 zijn geproduceerd. Dit zorgt ervoor dat onder bepaalde omstandigheden de auto de uitstoot nooit zal overschrijden: de focus ligt op het drastisch verminderen van de stikstofoxide-uitstoot: 43%. Door zijn ontwerp had het een sterk effect op de prestaties van de 50TDI- motor. Ook voor andere motoren, maar het grootste probleem doet zich voor bij de dieselmotor met een cilinderinhoud van drie liter.

 

Zo eenvoudig mogelijk samengevat:

Alle in de Europese Unie van 2014/ 2015 geproduceerde auto’s (op een enkele uitzondering na) voldoen aan de Euro 6-emissie eisen. Het is al zo dat sommige auto’s het beter doen dan de Euro 6 norm voorschrijft. Sinds de oprichting is de Euro 6-vervuilingsnorm bijgewerkt en heden hebben we de volgende versies ervan, geldig voor zowel diesel- als benzinemotoren:

Euro 6b (geldig vanaf september 2015)
Euro 6c (WLTP-impact van toepassing vanaf september 2018)
Euro 6d-temp (geldig vanaf september 2019)
Euro 6d (geldig vanaf januari 2021)

 

Door de nogal ingrijpende veranderingen in de meetmethode heeft de introductie van het WLTP-certificeringssysteem geleid tot behoorlijk ingrijpende aanpassingen aan sommige motormanagementsoftware, waardoor bestuurders onder bepaalde omstandigheden de dynamiek en motorrespons missen die ze verwachten. Het probleem van “vertraagde” motoren is inderdaad wijdverbreid, en het is niet helemaal duidelijk hoe ermee om te gaan met door de fabrikant of zijn vertegenwoordigers: er zijn gewoon normen waaraan moet worden voldaan en er zijn motoren die al op deze manier zijn ontworpen en gebouwd . Zoals u waarschijnlijk kan bedenken, is de de hele situatie onstaan naar aanleiding van het ‘Dieselgate’schandaal van VAG groep dat in 2015 aan het licht kwam.

 

Het probleem en de oplossing vanuit de softwarekant

Bij het analyseren van motormanagment software van de genoemde motoren kan een zeer beperkt koppel tot> 2000 tpm worden waargenomen. Er zijn ook “kranen gesloten” en andere belangrijke regelparameters van een moderne verbrandingsmotor: brandstofsnelheid, brandstofdruk, turbinedruk, reactie op de mate van gaspedaaldruk en andere minder belangrijke parameters worden behoorlijk drastisch verminderd bij lage toerentallen. Er zijn ook enkele beperkingen in de automatische transmissieregeling die bijdragen aan het hele proces.

Na een gedetailleerde analyse van de situatie en de mogelijkheid om gedurende lange tijd meerdere auto’s met de bovengenoemde motoren te testen, hebben we manieren gevonden om deze problemen op te lossen. De “vertraging” van de motoren kunnen we wegnemen, de werkzaamheden kunnen vijf uur tot een volledige werkdag in beslag nemen.

 

De auto heeft nog een geldige fabrieksgarantie. Vervalt deze?

Aangezien het onderwerp nogal gevoelig ligt vanwege het feit dat de overgrote meerderheid van deze auto’s een geldige fabrieksgarantie heeft en de dealerorganisaties van de fabrikanten op hun beurt tevreden zijn dat klanten een manier vinden om het probleem op te lossen en niet langer klagen, is het antwoord geen definitief ja of nee. Dus – we kunnen niet zeggen dat de auto de fabrieksgarantie verliest, maar tegelijkertijd ook niet garanderen dat hij blijft behouden. Beide partijen moeten wat huiswerk maken nadat het probleem is opgelost – dit is niet ingewikkeld en hoeft niet lang te duren.

 

Is de oplossing alleen relevant voor Audi 50TDI dieselmotoren met 3L cilinderinhoud?

Niet helemaal. Vergelijkbare, maar iets andere gaspedaalvertraging symptomen die voorkomen op een aantal Volkswagen Touareg 3.0TDI (2018+), Volkswagen Tiguan en andere Volkswagen / Audi / Skoda / Seat-modellen met 2.0 TDI motoren (2018+), 1.5TFSI (2018+) kunnen ook aangepakt worden. Andere motoren worden momenteel getest, er wordt informatie verzameld.

 

Heeft U nog vragen? Neem contact met ons op. We geven u graag meer informatie.

 

Extra informatie:
Over Euro-vervuilingsnormen – op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Meer over Euro 6-vervuilingsnormen: www.fleeteurope.com
Over “Dieselgate” en de gevolgen ervan voor motoren, hun vermogen en brandstofverbruik: https://galingas.nl/blog/dieselgate-audi-vw-skoda-seat/

 

add_action( 'wp_footer', function () { ?>