Volkswagen dyzelinis variklis. Nuotraukos teisės priklauso Volkswagen AG
Volkswagen AG foto

Voortzetting van Dieselgate: foutieve algoritme in foutieve algoritme?

Na emissieschaandaal van 2015 betreffende Volkswagen, Audi, Skoda en Seat (en Porsche) is met weliswaar kleine schade aan de producent bijna teruggetrokken in Europa, maar niet in VS. De districtsrechtbank van Düsseldorf (Duitsland) heeft de vorige week zijn bevindingen uitgesproken. Dat betekent dat het schandaal wordt niet snel vergeten: software Dieselgate die het verborgen probleem m.b.t. NOx-emissie gedeeltelijk oplost (daardoor gaan ook de motoren kapot, de brandstofkosten stijgen en het motorvermogen wordt kleiner), bevat een andere software die de emissienormen vervalst. De uitlaatgassen worden bij een bepaalde buitentemperatuur “gereinigd”.

Volkswagen AG had tot doel de schandelijke (en gedeeltelijk gerechtvaardigde – opmerking van auteur) periode van vervalsing te beëindigen door software-updates van Dieselgate, bestemd voor dieselmotoren die bij schandaal zijn betrokken, te presenteren. Het is ook opmerkenswaard dat Volkswagen AG niet de enige producent is die de werkelijke emissiegegevens van zijn motoren met behulp van illegaal programmatuur heeft verborgen.

Dus wat heeft nu gebeurd?

In de zaak AZ 70 166/18 is de volgende kwestie behandeld: hoe de nieuwe software van Dieselgate die bedoeld was om de NOx-emissies binnen de vroeger aangegeven grenzen terug te trekken, met emissies omgaat in het voertuig Volkswagen Tiguan 2.0TDI (motorgeneratie EA189). Het is vast komen te staan dat het nieuw ontwikkelde systeem van reiniging van uitlaatgassen met een algoritme werkt die op een zogenaamd beginsel van “temperatuurvenster” is gebaseerd: het systeem werkt als de temperatuur tussen 10 en 32 °C is. Dat betekent dat als de buitentemperatuur lager of hoger is, werkt het systeem helemaal niet.

De districtsrechtbank van Düsseldorf heeft vastegeld dat de software die in plaats van de software met foutieve algoritme is geïnstaleerd, de nieuwe foutieve algoritme bevat die de werkelijke emissies weer vervalst. De producent heeft de klanten niet op de hoogte gesteld van het feit dat de motorsoftware die “meer milieuvriendelijk” is, bij de bepaalde temperatuur werkt.

Het is zeer waarschijnlijk dat na die bevindingen het schandaal van Dieselgate en de daarmee samenhangende vergoedingen aan klanten op nieuwe gang is gekomen: veel klanten die binnen de periode van 3 jaar zijn aangekomen om “software die de emissieproblemen oplost” te laten installeren, zullen de vergoedingen krijgen of zullen kunnen de voertuigen aan de producent terug te geven omdat de producent geen informatie of onjuiste informatie over het probleem, de oplossing daarvan en de daarmee samenhagnde bijkomende effecten heeft verschaft.

De hierboven vermelde bevindingen van de rechtbank omtrent de “foutieve algoritme in foutieve algoritme” zijn in nadeel van Volkswgen AG uitgesproken kort nadat Sebastian Willmann, hoofd van Dieselmotorontwikkeling bij producent, de nieuwe dieselmotoren EA288 EVO heeft gepresenteerd als “geheel schoon en zeer economisch” die aan de norm Euro6d-Temp voldoen.

Meer: https://www.teslarati.com/tesla-rival-volkswagen-exec-clean-diesel-commitment-interview/

Advocatenkantoor dat door hierboven vermeld portaal aangeraden is voor burgerlijke vorderingen: https://www.widerruf.info/kostenlose-pruefung-kfz-kredit/

Wie is in schandaalescalatie geïnteresseerd?

Je hoeft niet zeer vooruitziend te zijn om op basis van context en benamingen van portalen die de hierboven vermelde bevindingen publiceren af te leiden wie in de verspreiding van die nieuws het meest geïnteresseerd is. Wij weten dat de medewerkers van Volkswagen AG die verantwoordelijke functies bekleden, al in 2016 hebben gefluisterd dat het dezelfde beroemde producent van elektrische auto’s is die tot de escalatie van Dieselgate, het financieren van onderzoeken en publiceren van situatie het meest bijgedragen heeft. Het probleem is dat de hedendaagse bevindingen van rechtbanken en deskundigen de werkelijke bedreiging aan de toekomst van concern vormen. Inmiddels blijven de andere producenten die de emissiegegevens ook vervalst hebben, op de achtergrond.

Deze situatie uiteenlopende interpretaties toelaat, maar het is hoogst waarschijnlijk dat de Dieselgate schandaal van Volkswagen AG een conflict tussen belanghebbende partijen betreft.

 

Bronnen:
https://www.wallstreet-online.de/nachricht/11679204-knaller-urteil-diesel-skandal-vw-software-update-manipuliert 
https://www.teslarati.com/volkswagen-dieselgate-software-fix-cheat-device/
https://www.teslarati.com/tesla-rival-volkswagen-exec-clean-diesel-commitment-interview/

 

Aanvullende informatie:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/information-on-diesel-issue-3793
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/the-race-is-still-on-3873
https://galingas.lt/blogas/nematoma-dyzelgeito-skandalo-puse/
https://www.engadget.com/2019/09/24/germany-charges-vw-ceo-chairman-over-dieselgate
https://www.thelocal.de/20190924/five-things-to-know-about-germanys-dieselgate-scandel

https://galingas.nl/blog/dsg-stronic-herprogrameering/

add_action( 'wp_footer', function () { ?>