Vanaf het derde kwartaal van 2017 heeft AUDI AG de classificatie van motormodellen die het al vele jaren gebruikt, gewijzigd.
In plaats van 1,2 TFSI, 1.6 TDI, 3.0 TDI, 3.0 TFSI, enz., zal het nieuwe classificatiesysteem het motorvermogen bepalen.
Volgens het zijn de modellen gerangschikt op basis van motorvermogen als volgende:
25 – 107Pk en minder
30 – 109-129 Pk
35 – 148-161 Pk
40 – 168-201 Pk
45 – 227-248 Pk
50 – 282-308 Pk
55 – 329-369 Pk
De officiële positie van AUDI AG in deze kwestie is om het eenvoudiger te maken om de Audi-productlijn te identificeren,
met name de steeds belangrijker wordende hybride en elektrische modellen, terwijl ook de machtshiërarchie in de algemene modellenlijst wordt gespecificeerd.
“Met het toenemende belang van alternatieve aandrijftechnologie wordt het motorvolume minder belangrijk voor onze klanten als een belangrijke bestuurder van autovermogen”,
dit zegt Dr. Dytmar Fogenreiter (Dietmar Voggenreiter), AUDI AG lid van de raad, hij is verantwoordelijk voor verkoop en marketing.
De eerste Audi’s met de nieuwe benaming – de Audi A8 – werd in het najaar van 2017 gelanceerd. De twee zescilindermotoren,
voorheen bekend als 3.0 TDI en 3.0 TFSI, ontvingen 50 TDI- en 50 TFSI-badges. Het motorvermogen is 286Pk en 340Pk.
Audi S- en RS-versies behouden hun ongewijzigde namen.
Aanvullende informatie:
Audi elektrische en oplaadbare hybride motortechnologie:
https://www.driving.co.uk/news/audi-reveals-plans-behind-huge-pure-electric-plug-hybrid-push/