Het valt niet te ontkennen dat de introductie van de nieuwe, achtste generatie Volkswagen Golf GTD verrast met de prestaties en emissiewaarden van de nieuwe motor en hiermee probeert de VAG groep het fameuze en uiterst schadelijke Dieselgate- schandaal te doen vergeten. Met de introductie van deze nieuwe TDI-motor lijkt de fabrikant de titel van benchmark voor een nieuwe generatie “diesel” voor zich op te eisen door hem te introduceren met de nieuwste oplossingen om verbruik en uitstoot te minimaliseren, terwijl hij tegelijkertijd extreem dynamisch en krachtig is.
Volkswagen geeft dieselmotoren dus niet op, integendeel: de ambities van de nieuwe Golf GTD klinken serieus. Het Wolfsburg-concern geeft een nieuwe kans aan zijn TDI-motoren waarvan de meest veelbelovende de nieuwe 2.0TDI is, die waarschijnlijk 200 PK(147 kW) zal halen. Deze motor mag geen vertegenwoordiger van de volledig nieuwe generatie 2.0TDI worden genoemd, want het is in feite een speciaal aangepaste versie van de EA288 EVO- motor, die we al kennen , met verhoogde prestaties en maximale emissies. Hoe hebben ze dat gedaan?
Hoewel de afkorting GTD van oudsher stond voor dieselmotoren met hoge prestaties, is het streven met deze nieuwe generatie Golf GTD om een van de schoonste dieselmotoren op de markt aan te bieden. Het AdBlue © (SCR) -systeem, dat we al kennen, helpt om dit doel te bereiken, maar zal in deze motoren DUBBEL uitgevoerd zijn . De fabrikant beloofd tot 80% lagere stikstofoxide (NOx) -emissies in vergelijking met TDI-motoren van de vorige generatie met vergelijkbare specificaties door een nauwkeurigere en intensievere controle van de uitlaatemissies doormiddel van tweetrapsinjectie van ureum in speciale SCR-katalysatoren. Hoe betrouwbaar het nieuwe systeem ,gecombineerd met een enigszins verbeterde motor die u al kent zal zijn, zal met de tijd moeten blijken.
Tot nu toe lijkt het erop dat het de fabrikant menens is na het leren van de pijnlijke lessen.
Een van de grootste onduidelijkheden bij deze versie van de 2.0 TDI is of hij eindelijk semi-hybride technologie zal introduceren: een systeem dat in bijna alle benzinemotoren wordt gebruikt en dat de uitstoot en het brandstofverbruik verlaagt.
Op basis van ervaring met de nieuwste Volkswagen-Audi-motoren, zijn ze behoorlijk beperkt de manier van leveren van het koppel en het vermogen als gevolg van de nieuwe WLTP- norm voor meting van vervuiling / brandstofverbruik.
Het is waarschijnlijk dat de reactie van de motor op de acties van de bestuurder enigzins zal tegenvallen in vergelijk met het maximale vermogen dat is gespecificeerd voor het voertuig. Het zal niet erg gemakkelijk zijn om het opgegeven vermogen, de gewenste motorrespons en koppel over een breed snelheidsbereik te bereiken
Laten we in ieder geval hopen dat het nieuwe dubbelwerkende SCR- systeem efficiënt en betrouwbaar zal werken en dat de fabrikant het onaangename probleem van de vertraagde gaspedaalrespons voor de nieuwste motoren zal oplossen. Zo niet, dan kunnen wij hulp bieden🙂