BMW Group-auto’s met Bosch MDG1 ECU’s worden al enige tijd ondersteund en geprogrammeerd. De nieuwe programmeermethode downoad niet alleen de Virtual software van de server, maar werkt via de OBD-stekker en geeft ons de mogelijkheid de volledige back-up van de gegevens te doen. Dit is actueel voor sommige auto’s met een geldige garantie en in gevallen waarin de server geen VR software heeft. En natuurlijk, modellen met OBD-programmeerbescherming, zoals de BMW M2 Competition.
Programmering van de nieuwste motoren: Bosch MD1 / MG1-controllers. De meest verwachte auto’s voor het programmeren in de VAG-groep zijn zonder twijfel de kleine 1.5 TFSI EA211 EVO (131 Pk DACA- en 1150 Pk DADA-motoren) evenals de 2.0 TFSI EA888 (197 Pk DKTC tot 230 Pk DKTA in de krachtigste versie). Deze motoren voldoen aan de nieuwste en strengste Euro 6D-TEMP-emissienormen. De VAG Group heeft de 1.5 TFSI en de 2.0 TFSI omgedoopt naar de 35 TFSI, 40 TFSI en 45 TFSI, Audi-rijders kunnen extreem goede resultaten verwachten van de nieuwe 3.0T V6 (EA839) -motor. Deze serieuze nieuwkomer wordt in de nieuwe Audi S4 ingebouwd, terwijl de 2.9T (EA839) op de Audi RS4 zal werken. 286 Pk (50 TDI) en 356 Pk (Audi S4 TDI, S6 TDI, S7 TDI). De nieuwe Audi RS6 en RS7, worden in 2020 verwacht, die zulen 4.0 TFSI-motoren hebben, die al op de Lamborghini Urus draaien. De RS6 en RS7 hebben een nieuwe MG1CS008 motorregeleenheid die al bij ons wordt geprogrammeerd.
Lamborghini Urus is vanaf 2018 ongetwijfeld een van de meest verwachte herprogrammeerings favorieten. De Urus wordt aangedreven door een 4.0 TFSI (DCUA) motor die origineel 650 Pk heeft.
Met de lancering van een grote upgrade bij Porsche in 2018, zijn nieuwe benzinemotoren op de markt gekomen: de 3.0T (bijna identiek
wie de Audi S4), de 2.9T (bijna identiek aan de Audi RS4) en de 4.0T (Turbo- en GTS-versies). Ze voldoen allemaal aan de nieuwste Euro6D-TEMP-emissienormen. Het goede nieuws is dat de motoren van de nieuwe Porsche 911 992 worden bestuurd door de nieuwe Bosch MG1CP007-regeleenheid. Alle huidige motoren (Carrera S 3.0T) en GTS- en Turbo-modellen die in de nabije toekomst (september 2019) komen, worden nu ondersteund.
Net als BMW is de meerderheid van Ford-auto’s met Bosch MD1 / MG1-motormanagementcomputers uitgerust en kan via OBD geprogrammeerd worden. Met de nieuwe programmeermodus kunt u blokken herstellen die tijdens het programmeren zijn beschadigd, back-ups maken, enzovoort. Samen met de ondersteunde MG1 kunnen we de MD1CS005 herprogrammeren in de nieuwe 1.5TDCi Euro 6-motoren (de opvolger van Bosch EDC17C70).
Renault staat bekend als de nieuwste installateur voor zijn motoren en heeft onlangs drie van zijn nieuwste motoren ontwikkeld, genaamd Blue dCi: 1.5 Blue dCi, 1.7 Blue dCi en 2.0 Blue dCi. De kleine 1.5 dCi is al meer dan een jaar op de markt en de 1.7 en 2.0 worden nu pas in de auto’s geïnstalleerd. Ze worden allemaal bestuurd door de MD1CS006-regeleenheid.
Meer dan drie jaar geleden heeft Mercedes-Benz de verfijning van zijn vele jaar gebouwde 2.1-liter dieselmotor opgegeven en vervangen door een nieuwe 2.0-liter (OM654) motor, bestuurd door een MD1-controller, deze motoren voldoen aan de nieuwste en strenge emissienormen. De OM654 2.0L-motor was de eerste motor die een nieuwe Bosch MD1CP001-regeleenheid ontving, die lange tijd door geen enkel programmeerapparaat was ondersteund. De nieuwe 6-cilinder 2,9-liter dieselmotor (OM656) – ook bestuurd door de MD1CP001.De nieuwe 6-cilinder eenrijige “milde hybride” 43AMG, 450 en 53AMG genaamd, wordt ook bestuurd door de Bosch MG1CP002 ECU. Bosch MD1CS006 bestuurt de nieuwe 1.5dCi (OM608) motor die Mercedes deelt met Renault: hij werkt op de Mercedes A-klasse, W177. Ondanks het feit dat de motor is gemaakt door Renault, produceert Mercedes zijn eigen software om deze te bedienen. Onzekerheden blijven bij de nieuwe A 45AMG: deze moet worden bestuurd door de “oude” Bosch MED17.7.7 ECU, maar hij kan ook de MG1 krijgen.
Niet zo grappig nieuws – sommige Mercedes-auto’s gebouwd na 2017 hebben een CPC-regeleenheid. CPC (Central Powertrain Controller) Mercedes gebruikt voor vermogens- en maximumsnelheidregeling na motorinterventie, d.w.z. de motor kan wat vermogen genereren, maar kan worden beperkt door de CPC-regeleenheid. De controle-eenheden van de CPC zijn tot nu toe onderwerp van intensief onderzoek geweest.
Programmering van de nieuwste motoren de PSA-groep. Meer dan een jaar geleden introduceerde PSA Group zijn nieuwe 1.5 BlueHDI-motoren die de EU6D-emissienormen voldoen, ter vervanging van de 1.6 BlueHDI-motoren die werden bestuurd door de oudere Bosch EDC17C60-regeleenheden). De nieuwe motor wordt bestuurd door de Bosch MD1CS003 ECU en wordt ook gebruikt in Opel Ecotec D (of gewoon D) motoren. De motoren zijn leverbaar in 101 Pk, 120 Pk en 131 Pk.
Nieuwe Case – New Holland tractoren en andere landbouwmachines krijgen ook in somige motoren Bosch MD1CE101 TC299-bedieningselementen. De meeste motoren zijn nog steeds beschikbaar met de oudere versies van controllers.